Mellan den 2-10 december var inte iBIS tillgänglig för föreningar, domare och förbund eftersom vår driftsleverantör utsattes för en säkerhetsrelaterad incident.

I förbyggande syfte stängde de därför ner all nätverkstrafik för oss, och alla andra av deras kunder.

Det innebar bland annat att inga matcher gick att händelserapportera eller att domare kunde söka ersättning via iBIS.

Nu när iBIS är tillgänglig igen kan alla hemmalag lägga in händelserna i efterhand.

Läs mer på ditt distriktsförbunds hemsida om vad som gäller för er. 

Händelserapportering av matcher i efterhand

Hemmalaget behöver göra händelserapporteringen i efterhand på de matcher som spelades under den period då iBIS inte var tillgänglig eftersom vi måste upprätta rätt statistik på serier och spelare.

  1. Logga in i iBIS och gå till lagets matcher
  2. Utgå från matchprotokollet och lägga in båda lagens laguppställningar.
  3. Lägg in händelserna i den tidsordning som finns på matchprotokollet.
  4. Avsluta matchen.
  5. Glöm inte att lägga in skottstatistiken och publiksiffrorna i de serier som har krav på det.


OBS!
Kan ni inte lägga in laguppställningen är matcherna troligtvis redan avslutad/låst. Kontakta ert förbund och be dom låsa upp matchen igen. Därefter kan ni lägga in laguppställningen och händelserapportera.

Övergångar och licenser hanteras på samma sätt tidigare

Svenska IBF arbetar intensivt med att manuellt uppdatera iBIS så de övergångar och licensieringar som gjordes under förra veckan är korrekta.

Läs mer här

Domarersättning

Domare kan söka ersättning som vanligt via iBIS. Utbetalningen sker så snart det är möjligt.

Tack alla

Vi vill samtidigt tack alla för den förståelse och tålamod ni visat under den situation som vi varit i.

Vad vart det som hände?

Fredagen den 2 december 2022, klockan 02:23, stängde vår driftsleverantör, i förebyggande syfte, ner all nätverkstrafik till våra system och alla deras kunder.

Det innebar bland annat att iBIS inte gick att komma åt för någon. Det gick dessutom inte att visa några resultat och händelser i appen eller på våra hemsidor. 

På lördagen den 10 december, kl 14:00 var all kommunikation tillbaka igen och iBIS blev tillgänglig för föreningar, domare och förbund.

Det finns inga tecken på att våra system har varit det primära målet för it-incidenten. Det finns inte heller några tecken på att någon iBIS-data läckt.

Vi vill tacka alla följare, föreningar, domare och förbund för den förståelse och tålamod som visats under den situation vi varit i.

Upptäck mer

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS