Köp streaming i Innebandyappen!

Klicka här

Gå en av Svensk Innebandys utbildningar

Klicka här

Lagans digitala halva potten-lotteri dubblades

Lagans marknadsansvarige Christofer Hansson Pelkonen satt hemma och tittade webbsändningarna på InnebandyTV och saknade möjligheten att vara med i halva potten-lotteriet. Tanken om ett digitalt lotteri föddes och nu är det verklighet.

- Det slog ganska väl ut direkt. Vi är extremt liten förening, med cirka200 personer på varje hemmamatch, och tidigare har väl halva potten-lotten legat på någonstans runt 1000-1500 kr. Tack vare det digitala nu så ligger vi stabilt över 3000 kr varje match, försäljningen dubblades.

Många föreningar runtom i landet har hittat nya vägar i och med restriktionerna som kommit gällande publik. Publiklösa matcher blir en omställning som kan ge chansen att utveckla redan existerande verksamhet och även hitta på nya idéer. Svensk Innebandy intervjuade Lagans marknadsansvarige Christofer Hansson Pelkonen för att höra om deras arbete.

- Med tanke på corona och hur situationen ser ut utan publik så kände vi att vi ändå måste hålla vissa saker vid liv. Tanken med den digitala halva potten-lotten har jag haft ett tag. Och nu när det inte är någon publik på plats så blev det skarpt läge. Det var väl där det föddes.

Alla matcherna i herrarnas allsvenska sänds på InnebandyTV och tittarna kan välja att stödja sitt lag via pay-per-view eller abonnemang.


- Jag har själv suttit hemma och kollat sändningarna nu i snart ett år och saknat att kunna vara med i halva potten-lotteriet. Så klurade jag lite på hur man skulle kunna lösa det. Swish är ju något de flesta kan hantera så det kändes som en bra lösning.

Lagan har digitaliserat sitt halva potten-lotteri genom att lägga upp en QR-kod för lotteriet där man kan swisha in betalning för en eller flera lotter.

- Vi kände att vi ville sprida satsningen ännu mer än sociala medier och på vår hemsida. Då kontaktade jag Erik Nilsson på Svenska Innebandyförbundet för att se om det var möjligt att få in det i sändningarna.


Det digitala lotteriet har visats i sändningen på InnebandyTV under de tre senaste matcherna.


- Det slog ganska väl ut direkt. Vi är extremt liten förening, med cirka 200 personer på varje hemmamatch, och tidigare har väl halva potten-lotten legat på någonstans runt 1000–1500 kr. Tack vare det digitala nu så ligger vi stabilt över 3000 kr varje match, försäljningen dubblades.


En rolig idé från Lagan som tog fart direkt och innebar ett konstant rasslande i marknadsansvarigs telefon.


- Innan matchen så ligger QR-koden för halva potten-lotteriet uppe i sändningen i ungefär en minut och sedan ligger den uppe i pauserna. Jag har notiser på i min telefon och när QR-koden dyker upp då tror man telefonen hakar upp sig, det plingar konstant.

Eftersom det inte fanns någon helhetslösning för lotteriet digitalt så fick Pelkonen hitta egna lösningar.

- Det är en del administration eftersom det inte är fysiska lotter. Så jag har fått göra mallar för att lösa det. Men jag delar gärna med mig av dem om det är någon som vill testa på ett digitalt lotteri.


Hur ser kommande aktiviteter ut för Lagan?


- Vi tänkte kopiera det som några andra föreningar gjort och köra gratismatch, där vi tänkte köra en omvänd enkronasmatch. Vi tänkte att vi sätter en prislista och ber företag om stöd för att köpa loss sändningen. Det kommer vi kalla ”InvasionwebbTV”. Så det konceptet börjar vi sälja nu.

Gratismatchen ska vi genomföra hemma mot Karlstad den 16 januari.
Pelkonen tror att om fler bara kommer in på en första match så kommer de stanna kvar.

- Vi vill köra den gratismatchen för att minska tröskeln. Vi tror att det är en ganska hög tröskel för många och att ta sig in och kolla och vi vill få in folk för att de ska se att produktionen är bra, kommentatorerna är roliga och bra.

Lagan marknadsför sina matcher i sociala medier och på hemsidan med hjälp av schemaläggning och en yngre förmåga.

- Vi jobbar nog ganska likt många andra. Vi trycker ut den grafiken vi får från Svenska Innebandyförbundet i sociala meder enligt ett schema vi har gjort. Jag går även in i Svensk Innebandys app på matchdag och lägger in den grafiken i flödet där så det är de första man möts av.


Pelkonen fortsätter:

- Jag har hjälp av min son som tillhör A-lagstruppen och som jobbar med media. Han sköter alla våra sociala medier och publicering där. Jag berättar om mina tankar, så verkställer han.

 

Helgens matcher

I helgen spelas sex matcher i herrallsvenskan. Du ser dem på InnebandyTV.
Klicka på ditt lag här nedan för att stötta dem via InnebandyTV.

Allsvenskan Norra

Fredag 11 december
19.30
AIK - Gävle GIK 

Lördag 12 december
15.00
FBI Tullinge - Hagunda IF

Hudik/Björkberg IBK - Bele Barkarby IF IBF

Söndag 13 december
13.00
Visby IBK - AIK

Allsvenskan Södra

Lördag 12 december
13.00
IBF Örebro - Åstorp/Kvidinge IBS

Söndag 13 december
Malmö FBC - IBF Örebro

 

 

short_text    Publicerat av Lisa Eskils 2020-12-11, kl 08:00