Uppdatering kring arbetet med de kommersiella SSL-rättigheterna

Publicerad
Smfinal Pokal

Under den gångna säsongen påbörjades ett gediget arbete att sätta en ny kommersiell modell för innebandyns högstaserier. Det här i syfte att stärka klubbarnas ekonomiska tillväxt och öka sportens attraktionskraft. Här följer en uppdatering kring arbetet från Svenska Innebandyförbundet och Föreningen Svenska Superligan.

Under 2024 meddelade Svenska Innebandyförbundet (SIBF) tillsammans med Föreningen Svenska Superligan (FSSL) att de kommersiella rättigheterna avsett Svenska Superligan (SSL) skulle återgå till SIBF. 

Bakgrunden till beslutet är att det tidigare avtalet med FSSL löpte ut, samtidigt som båda parter var överens om att elitinnebandyns kommersiella rättigheter bäst hanteras i kombination med övriga rättigheter inom sporten.

Säsongen 2024/25 har fungerat som ett övergångsår, där flertalet representanter från klubbarna i SSL och SIBF genomfört ett antal positiva och konstruktiva möten. Syftet har varit att tydliggöra gränsdragningen mellan lokala rättigheter – som tillhör respektive förening – och centrala rättigheter – som förvaltas av SIBF – för att nå högsta möjliga ekonomiska effekt över tid. 

Representanter från elitklubbarna kom överens om att SIBF ansvarar för försäljningen av reklamytan i mittcirkeln, tre sargplatser centrerade på TV-långsidan samt en exponering på höger arm på elitlagens matchställ. Utöver det förvaltar SIBF även sändningsrättigheterna för ligan.

Ett gediget arbete har därefter påbörjats för att säkra partnerintäkter i syfte att stärka klubbarnas ekonomiska tillväxt. 

– Vi är oerhört glada över det goda samarbete och den framåtanda som våra gemensamma möten har inneburit. Tillsammans har vi tagit fram riktlinjer som vi alla tror är bra för elitinnebandyns kommersiella tillväxt, säger Christer Abrahamsson, generalsekreterare Svensk Innebandy, och fortsätter: 

– Vi har även diskuterat olika partnerskap som tecknats under året och vi kommer att fortsätta att arbeta transparent och med en gemensam riktning. 

Även FSSL uttrycker sin tillfredsställelse samtidigt som arbetet med den nya kommersiella modellen fortgår.

– Vi är mycket nöjda med den överenskommelse som är gjord med SIBF och känner stor tilltro till det arbete som vi har framför oss. Genom att arbeta tillsammans med en transparent och strukturerad samarbetsmodell tror vi att förutsättningarna för att skapa ekonomisk tillväxt för våra klubbar avsevärt har förbättrats, säger Emil Risberg, ordförande Föreningen Svenska Superligan.

Publicerad av Ludvig Gustavsson

Dela

Upptäck fler nyheter

Nationella samarbetspartners
Pantamera
EY
OBOS