Arrangemangsdirektiv Dam Div 1 och Herr Div 2

För att skapa en positiv inramning kring matcherna i våra högsta distriktsserier finns där vissa krav vid arrangemang, och några önskvärda åtgärder som förhöjer upplevelsen.
 
 
KRAV VID ARRANGEMANG
Innan match, se till att motståndare och domare har koll på er match. Om det är några annorlunda omständigheter så informera om detta innan matchen.
 
Kontrollera så att hallen är bokad med tid för uppvärmning (seniorserier gäller 30 min). Vid vissa matcher finns det omständigheter som gör att detta inte går att lösa.
 
Om domarna inte är på plats 30 minuter innan match så kontakta jourtelefonen, 070-264 11 14.
 
Om motståndarna inte är på plats 30 minuter innan match så sök efter ledarna eller kontaktperson till laget. Om ingen kontakt fås så kontakta förbundets domarjourtelefon för vidare information.
 
 
Sekretariat
Minst en person ska vara på plats 20 minuter innan matchstart. 10 minuter innan matchstart ska det finnas minst två personer i sekretariatet. Minst en person i sekretariatet ska vara över 18 år och underteckna matchprotokollet när matchen avslutats. Observera att namnet ska textas och ett tydligt skrivet telefonnummer ska framgå bredvid eller under namnet (enbart för kontakt vid oklarheter kring protokollets ifyllnad).
 
Matchprotokoll ska vara kontrollerat och ifyllt, samt inlämnat till sekretariat 10 minuter innan match. En dator eller surfplatta för liverapportering ska finnas.
 
Båda lagen ska ha tillgång till minst 20 bollar i samma färg för uppvärmningsbruk.
 
I sekretariatet ska det finnas;
 
·      En väl utrustad läkarväska
·      Extra tidtagarur
·      Matchbollar
·      Tävlingsbestämmelser för innevarande säsong
·      Regelbok för innevarande säsong
 
En speaker ska innan och under matchen upplysa om det som händer.
 
 
Arrangemangsansvarig
Vid match ska det finnas en arrangemangsansvarig i hallen som är över 18 år. Denna person ansvarar för att matchen genomförs på ett betryggande sätt.
 
Arrangemangsansvarig tar emot gästande lag och domare och visar dom till respektive omklädningsrum. Domarna skall ha ett separat omklädningsrum.
 
Arrangemangsansvarig ska se till att inga obehöriga finns på plan innan matchen.
 
Innan matchstart skall golvet vara sopat, samt att det ska finnas redskap att torka av golvet med.
 
 
 
 
ÖVRIGA ÖNSKEMÅL I SAMBAND MED ARRANGEMANG
Att hemmalaget tar sitt ansvar och ser till att skapa en inramning som visar att det är mer än bara en innebandymatch.
 
Följande önskemål kommer från föreningarna själva;
 
·      Kiosk med något mer än bara kaffe
·      Körschema när motståndarna anländer till hallen
·      Programblad
·      Intro med speaker och ljus
·      Line-up innan matchen, med något extra värt att veta inför dagens match
·      Musik
·      Sargvakter
·      Inför matchen på sociala medier
·      Matchens lirare
·      Pausunderhållning
 
 
Alla övriga önskemål, typ line-up och pausunderhållning, får inte försena matchstart eller dra ut periodpauserna. Domare och gästande lag skall informeras när de anländer till hallen om något av ovanstående kommer att genomföras.