Köp streaming i Innebandyappen!

Klicka här

Gå en av Svensk Innebandys utbildningar

Klicka här

Vad, Hur och Därför Pojkar 2006

 

Människan – Atleten – Innebandyspelaren

Den profil vi jobbar efter och söker är aktiva och aggressiva duellvinnare, som får snabbt kontroll över bollen för att starta igång spelet. Förmågan att klara av moment i ett högt tempo, snabbt läsa av spelet, inräkning, styrspel och spelförståelse värderar vi högt. Hur spelarna agerar under press och att man utmanar sig ur en situation rättvänd istället för att vända ryggen till och bli stillastående är viktigt.

Feedback till spelare och ledare

Vår budskap till de som inte gått vidare till nästa steg, är att fortsätta att utveckla sitt tempo och genomföra sina aktioner snabbare. Det kommer naturligt genom av eskalering tempo på träningar och matcher.

Utvecklingsområden

- Vara först in i dueller, framför motståndare och vinna bollen
- Ta beslut fortare under press mot bättre motståndare
- Samspel med spelare i egna laget (give & go)
- Fortsätt visa aktioner framåt och utmana utan att fastna
- Välja enklaste vägen, tempo på passningar och position
- Styrka, Smidighet och Rörlighet baserat på Svenska Innebandyförbundets
- Fysiologiska riktlinjer, som är baserade på kapacitets- och kravanalyser

Träningar och Fystester Pojkar födda 2006

De signaler som kommer från fystesterna är att det finns utrymme till förbättring gällande konditionsvärden, vi har även sett lägre resultat på spänst och snabbhet jämfört med normvärden för idrottare på samma nivå. Med andra ord vi kan springa hur länge och långt som helst, men hinner inte med i riktningsförändringar eller acceleration. Notera att jämförelsen är mot normvärden och inte mot andra spelare i andra distrikt, då vi inte har testat deras spelare.

Flera detaljer kan implementeras i övningar med klubba och boll, lägga in riktningsförändringar; slalom, start och stopp, rotation åt båda håll mot eller utan försvarare. Längre fram i detta dokument finns exempel som skall inspirera och det finns inget rakt svar, varje spelare är en individ och har olika förutsättningar. Men ALLA kan förbättra sig inom respektive fokusområde för att få rätt utveckling framåt.

Föreningar och dess ledare har alla olika erfarenheter och förslagsvis tar ni detta vidare inom föreningen och fortsätter jobba efter Svenska Innebandyförbundets Utbildningsmodell.

Tips: SISU Idrottsböcker har en webbutik 

Västsvenska innebandyförbundet ställer varje år upp i Distriktslags-SM som arrangeras av Svenska  Innebandyförbundet. Där är det sportsliga målet att varje år avancera till slutspel och därefter vinna varje match. Tiden  fram till SM ska spelarna deltaga och utvecklas under samma förutsättningar. Under SM gäller lagutveckling för att nå  bästa möjliga resultat och det finns inga garantier för att alla spelare får speltid eller lika mycket speltid. 

Uppdaterad planering

 

September​

Träningar för kallade spelare, fokus på Playbook

Oktober​

Veckoträningar Måndagar för kallade spelare​

November​

Veckoträningar Måndagar (Kallade spelare) ​

Torsdagen den 10/11, SM-truppen presenteras, 20 spelare 18+2 samt reserver ​

Miniträningsturnering mot Halland och Skåne (SM-trupp + Reserver): datum TBD​

December​

Veckoträningar SM-trupp samt reserver.​

Träningsmatcher Småland 10-11 dec – Jönköping (SM-Trupp + reserver)​

Läger mellandagarna Wallenstam Arena SM trupp + Reserver​

Januari​

Trettonhelgen januari SDF-SM SM-trupp GULD​

 

Ledare 

Mehregan Redjamand (Huvudansvarig)

Daniel Juhlin 

Joachim Holst 

 

Gruppkänsla 

Det kommer att skapa möjlighet för uttagna spelare att umgås och lära känna varandra vid sidan av  innebandyplanen. Vi tror att en grupp växer om man jobbar tillsammans på olika sätt och miljöer, stötta varandra  och göra varandra bättre som spelare och människa. 

 

Spelregler 

Gruppen kommer att jobba fram interna spelregler, som skall följas av alla inblandande. Detta är en viktig del att  förhålla sig till och skapar uppriktig dynamik mellan medlemmarna. Förenklar intern kommunikation, hantering av  förväntningar och skyldigheter.