Publiklaget Dingle AIK

Dingle AIKs herrlag har under dem senaste åren varit det lag som haft högst publiksnitt på distriktsnivå inom Västsvenska Innebandyförbundet. Vi hörde av oss till dem för att se vad framgångsreceptet varit.

Under dem senaste fem säsongerna har laget haft ett publiksnitt på cirka 270 personer. Laget har under dessa säsonger spelat i division fyra, tre och två. Att ha mycket publik på matcher är något som många föreningar eftersträvar. Vi ställde några frågor till ordförande i Dingle AIK (DAIK) för att låta henne berätta om publikens inverkan.  

Hur skulle du beskriva inramningen under en hemmamatch?

Att den är fantastisk med hög stämning, där alla är glada, välkomnande, förväntansfulla och inte minst den familjära känslan. Det är många barn/ungdomar som kommer för att titta på sina idoler (ledare) och med dom så kommer också föräldrar, mor/far föräldrar, kompisar och hejarklacken Ultras, vilket ger en mycket blandad publik. Helt enkelt sagt – En stor familjefest. I pauserna tas planen över utav våra barn/ungdomar som spelar innebandy

Hur kommer det sig att ni har så mycket publik?

Just för att det är mer än en match. Matchinfo sprids via sociala medier. Vi kör intro, musik och speaker.  Tävlingar i periodpaus (puckregn), vinster på entrébiljetten. Kör lite jippon och bjuder ex på glögg och pepparkakor till jul mm. Vi har hejarklacken Ultras, miniultras och trogna supportrar som älskar sitt DAIK. Vi har en stark gemenskap i föreningen vilket gör att man också kommer och tittar på matcherna och ger sitt stöd till våra spelare. Vi har överlag mycket publik på alla våra matcher.

Alla i DAIK har lika värde och alla vet vem alla är. Barnen är det viktigaste, de är framtiden i klubben. Vi gör ingen skillnad på om man är sex år eller spelar i A-laget. Det är en för alla, alla för DAIK. Har man väl kommit och sett en hemmamatch en fredagskväll, när hallen är fullsatt med folk – så kommer man gärna igen för att få uppleva stämningen, spänningen den s.k. Innebandyfebern.

Har du något tips till andra föreningar vad man kan göra för att öka sitt publikantal?

- Att involvera fler i planering och genomförande av matcharrangemang
- Skapa evenemang på sociala medier och sprid/dela det
- Låta barn/ungdomslagen springa in med herr- och damlag innan matchstart. Det drar dit barnen och med dom kommer föräldrar och mor/far föräldrar mfl.
- Göra matcherna till en familjefest och kör gärna dessa matcher på samma kväll/dag.
- Enkla tävlingar i periodpausen (puckregn, poängskjutning, träffa mål etc)
- Öppen kiosk.
- Låta ungdomslagen vara ”matchvärdar” för seniorlagens matcher

Foto av Magnus Svensson, Malin Rindvik, Lysekilsposten

 

short_text    Skrivet av Joel Ottgård 16 april 2019