2015-09-28 12:21

Så mycket ökade innebandyn i media 2014/15


Sveriges herrar blev rejält uppmärksammade under VM i Göteborg. Foto: Per Wiklund

Svenska Superligan (SSL) för damer och herrar ökade i antalet bilder och artiklar 2014/15, såväl som i print som på webben, i jämförelse med säsongen 2013/14.

Än tydligare blir resultatet om siffrorna jämförs med 2010/11, innan Svensk Innebandy påbörjade sin satsning på media. Då sändes till exempel 213 TV-inslag. 2014/15 var den siffran 403 vilket innebär en ökning på 89 %. Samma sak när det gäller bilder i print där vi har 61 % fler bilder nu.

– En orsak till framgången 2014/15 var ett välbevakat VM som genererade ett betydligt starkare genomslag än tidigare men också en tydlig långsiktig satsning som vi sedan några år påbörjat. Det här är ingen slump. Men för att kunna lyfta sporten dit vi vill nå behöver vi därför satsa ännu mer på det här området i framtiden, säger Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk och fortsätter:

– Som jag sagt tidigare: Det är viktigt att vi alla fortsätter att markera att innebandyn i media betyder mycket för oss och det gör vi främst genom att klicka, läsa, sprida och dela det media publicerar.

Så här har ökningen sett ut den här säsongen:
Bilder, print: 24 %
Text, print: 25 %
Bild, webb: 22 %
Text, webb: 11 %


Författare: Anton Rosenblad