2009-09-14 10:20

”Viktigt att aktivt jobba med media”

Medieuppmärksamhet är inget som kommer som ett brev på posten. Det handlar om att aktivt jobba med media – det var något som Urban Karlsson och Linn Lundström konstaterade efter medieträningen.

Två av personerna som var på plats under medieträningen på lördagen var Dalens tränare Urban Karlsson och lagkapten Linn Lundström.

Båda var positiva till det första steget i satsningen att lyfta Elitserien som alltså handlade om press och media.

– Man inser vikten av att aktivt jobba med media och hur viktigt det är att alla inom föreningen förmedlar samma budskap utåt. Alla måste vara överens om hur vi ska se ut utåt, berättar Linn Lundström som själv läser medie- och kommunikationsvetenskap och är intresserad av ämnet.

– Bara en sådan enkel sak som att man kan tänka på att lägga in sin information om sin klubb på wikipedia, bara för att höja allmänkunskapen om ens klubb, är ju ett bra konkret tips. 

 

Urban Karlsson och Linn Lundström var nöjda med mediainformationen och medieträningen. Foto: Jonas Gustavsson.


Urban Karlsson vet också hur viktigt det är att man syns i media för att höja uppmärksamheten vilket lockar både publik och sponsorer.

– Det är enormt viktigt. Att höja statusen är alltid en mix av många saker, man kan inte göra bara det ena eller det andra, men syns vi mycket så blir fler människor intresserade. Mer uppmärksamhet betyder mer publik, fler sponsorer – det är det där hjulet man vill få att börja snurra, sade Karlsson och berömde utbildningsdagen.

– Det var bra föreläsare och bra nivå för oss, det passar nog de flesta bra och det är nog många som kommer att ta med sig saker härifrån hem till föreningarna för att jobba med.

Mediesatsning på Elitserien


Författare: Jonas Gustavsson