2009-09-14 10:23

Mediesatsning på Elitserien

Under lördagen anordnade Svenska Innebandyförbundet medieträning för föreningarna i Elitserien. Arbetet med media är något som blir viktigare och viktigare.

Nio av 14 elitserieföreningar var representerade under utbildningen som varade under hela lördagen och på agendan stod press och media.

Meningen är att skapa förståelse för hur media fungerar och arbetar, hur man bearbetar och behandlar media och hur man bäst använder media som en informationskanal.

Man talade bland annat om att inte vara rädd för media, utan att våga använda dem som informationskanal och själva ställa krav på olika medier. Det handlade också om att se möjligheterna med det nya medielandskapet och alla nya tekniska lösningar som finns, samt att värdera vad som är nyhetsmässigt och inte. Hur man etablerar en bra relation med media togs också upp.

– Många saker man har gjort kanske har varit rätt och då får man det bekräftat, andra saker är nya som man tar med sig och kan jobba med, berättar Dalens tränare Urban Karlsson som var en av dem som var med på utbildningen.

– Det var många bra saker. Vad man ska tänka på när man hamnar i olika situationer, hur man ska lägga upp saker för att få ut sin information, hur man kan påverka. 

 

Helena Björck från RF föreläste. Foto: Jonas Gustavsson.


Helena Björck, press- och medieansvarige på RF, samt Mats Olsson, egenföretagare som arbetar med press och media med inriktning på idrott, föreläste, diskuterade och svarade på frågor.

– Det var bra föreläsare, menar Urban Karlsson.

– Jättekul att både få praktisk övning och tankar och funderingar kring hur media fungerar i allmänhet. Jag tycker att det varit bra, fyller Dalens lagkapten Linn Lundström i.

Detta första utbildningstillfälle med fokus på att lyfta Elitserien kommer att följas upp med ett nytt utbildningstillfälle under VM i Västerås. Då kommer arrangemang samt att skapa tid och resurser att vara i fokus.

"Viktig att aktivt jobba med media"


Författare: Jonas Gustavsson