2013-11-27 09:00

Svenska Spel satsar 16,5 miljoner på Svensk Innebandy

I 19 år har Svenska Spel varit huvudsponsor till innebandyn och nu fortsätter samarbetet i tre år till. Sponsringen omfattar totalt 16,5 miljoner kronor och nu ska ett större fokus riktas mot barn och ungdomar.


Foto: Per Wiklund.

– Vi är väldigt stolta över samarbetet med Svensk Innebandy och för oss är det väldigt viktigt att stötta idrottens arbete med barn och ungdomar, det är ju svensk idrotts framtid, säger Johan Lindvall, varumärkeschef på Svenska Spel.

Svenska Spel blir därmed fortsatt huvudsponsor till Svensk Innebandy för såväl klubblagen som landslagen men med ett mer uttalat engagemang i frågor runt barn- och ungdomssatsningarna:

– Vi vill tillsammans med innebandyn ge större möjligheter för barn och ungdomar som vill spela innebandy. Det kan handla om talangutveckling, rekryteringsinsatser eller ledarprojekt – allt för att stärka innebandyns framtid, fortsätter Johan Lindvall.

Innebandyn är utövarmässigt Sveriges största inomhussport med sina 120 000 licensierade spelare och är dessutom näst efter fotbollen den största lagsporten i landet. Med Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) visar innebandyn tydligt hur viktiga barn- och ungdomsfrågor är.

– Vi tycker det är viktigt att barn och ungdomar får möjligheten att utöva innebandy på sina villkor och är väldigt glada att även Svenska Spel tycker den här målgruppen är prioriterad. Långsiktigheten med Svenska Spel innebär att vi nu ger fler av våra spelare bättre förutsättningar till ett livslångt idrottande, säger Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk.


Författare: Daniel Karlsson