2009-11-13 11:12

Anställd säljare på SIBF

Personalskaran på Svenska Innebandyförbundet har utökats. Jonas Kajler är anställd på den nya posten som säljare.

Jonas Kajler inledde sin anställning i måndags och kommer att arbeta på marknads- och informationsavdelningen som säljare.

- Titeln säljare är ganska smal, jag ser rollen som bredare än så. Det handlar om att fungera i en relationsapparat både internt och externt, att skapa förutsättningar för en bra matchning mellan svensk innebandy, sponsorer och målgrupp. Det handlar om att hjälpa samtliga att få ut det man vill med ett samarbete genom svensk innebandy, säger Jonas Kajler.

Idrotten har varit en röd tråd genom livet för Jonas.

- Jag har en bakgrund inom idrotten sedan barnsben. Jag har gått från aktiv till tränare vidare till den kommersiella sidan och ur ett förbundsperspektiv så vet jag hur systemet fungerar. När den aktiva karriären inte florerade längre så fortsatte jag som professionell coach och sedan blev det ett karriärskifte mot sports marketing med inriktning sponsring och event.

Jonas Kajler, som spelat ishockey och innebandy, ska arbeta med innebandyns befintliga samarbetspartners, men också hitta nya.

- Innebandyn har en intressant profil när det gäller vilka som följer sporten. Men de som följer innebandyn har och kommer också att förändras med tiden, vi som var med från början börjar komma in i befattningspositioner i företag och därmed får innebandyn ett annat fäste på marknaden, menar Jonas.

- Innebandyn står för något ungt, djärvt och positivt, och framförallt levererar man en målgrupp som är intressant för många företag. Innebandyn har stor potential.

Ambitionen för svensk innebandy är att skapa fler samarbeten.

– Anställningen av en säljare på Svenska Innebandyförbundet går i linje med den nya verksamhetsinriktningen där ambitionen är att flytta fram innebandyns positioner ytterligare, inte minst på marknadsmässiga områden. Vi är mycket nöjda med att ha knutit Jonas Kajler till oss, säger Svenska Innebandyförbundets marknads- och informationschef Jonas Carlberg.


Författare: Jonas Gustavsson