2016-03-02 06:49

Innebandyn ökar i medierna - igen


Martin Östholm i fokus. Foto: Per Wiklund

Återigen ökar innebandyn i medierna. Här är de färskaste siffrorna från säsongen.
– Vår strategi är att fokusera på service och öppenhet mot media, säger Svensk Innebandys generalsekreterare Göran Harnesk. 

2012 började Svensk Innebandy en mediesatsning med målet att innebandyn skulle synas mer i medierna. Varje år sedan dess har innebandynärvaron ökat i de olika medierna. Nu kan vi presentera de senaste siffrorna som är framtagna – och det ser fortsatt bra ut.

– Medan vi ökat marginellt med texter och bilder i printtidningar mot i fjol så har vi ökat antalet TV-inslag med 28 procent och bilder i webbtidningar med 14 procent. Vi hade lite sämre med medietid i september och december medan vi i oktober, november och januari ökade rejält. Även om vi jämför siffrorna under VM för damer 2015 mot 2013 ser det bra ut, vi nådde till exempel totalt 20 miljoner TV-tittare nu mot 18 då, säger Göran Harnesk, generalsekreterare för Svensk Innebandy, och fortsätter:

– Vår strategi är att fokusera på service och öppenhet mot media. Det tillsammans med hårt jobb, samarbete med distrikt och klubbar samt satsningen på VM i Göteborg bär fortsatt frukt.

Även i Svensk Innebandys egna sociala medier ökar antalet följare ständigt. Nu har vi 21000 följare på Facebook, 28500 på Instagram och över 9300 på Twitter.

Sedan mediesatsningen påbörjades 2012 har vi ökat följande:
TV-inslag: 167%
Bilder print: 50%
Texter print: 62%
Bilder webb: 108%
Texter webb: 15% (gjordes ingen mätning förrän 2013)


Djupare analys:


TV-inslag:
302 (235 förra året vid den här tiden) – En ökning med 28 % vid samma tidpunkt i fjol
Ett svagt september och lite färre inslag i december mot i fjol. Men under oktober, november och januari har vi mer än dubblat antal inslag. Innan vi påbörjade satsningen med att få mer innebandy i media hade vi 213 TV-inslag totalt på hela säsongen, nu har vi nästan 100 fler inslag fast halva säsongen återstår. Jämför vi siffrorna i december 2015 mot december 2013 har vi 20 fler TV-inslag. Dessutom nåddes totalt drygt 20 miljoner tittare i Sverige av bilder från senaste VM jämfört med drygt 18 miljoner för två år sedan.

Bilder print: 1 121 (1 090 förra året vid den här tiden) – En ökning med 3 % mot i fjol
Ökningen i fjol var 20 procent och då hade vi ett hemma-VM som gjorde att vi ökade med 100 bilder bara i december. Ökningen i år är inte lika markant som i fjol men positivt att det fortsatt pekar uppåt. I december hade vi trots allt bara 33 bilder färre mot 2014 samtidigt som det var 95 fler än 2013. Det är totalt 50 procent fler bilder i printtidningar under den här perioden än det var innan vår satsning mot media började.

Texter print: 1 049 (1 032 förra året) – En ökning med 2 % mot i fjol
Förra året var ökningen kraftig. I år håller vi oss på den höga nivån vi nådde då. När vi började satsningen var det 647 artiklar så här långt in i säsongen. Ökningen är 62 procent.

Bilder webb: 1 154 (1 008 vid samma tidpunkt förra året) – En ökning med 14 % mot i fjol
2012/13 hade vi 554 bilder vid den här perioden och 2013/14 var det 674. Sedan vi började satsningen har vi alltså ökat med 108 procent. Framför allt är det oktober, november och januari där vi ökat jämfört med i fjol.

Texter webb: Siffrorna kommer i slutet av säsongen 


Författare: Anton Rosenblad