2016-05-16 06:09

SIU-modellen fem år - det här har hänt


Foto: Lars Hjalmarsson

För fem år sedan skapades Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU). Nu berättar utvecklingschefen Emil Risberg om hur arbetet har gått hittills – och vad som kan behöva förändras i modellen.

Den skapades för att ändra strukturer och tänket – och framför allt för att få flera att fortsätta spela innebandy. När SIU-modellen lanserades 2011 togs den emot med blandad kritik. Men under åren har modellen vunnit mer och mer acceptans, och nu utbildas flera är någon gång tidigare för att följa konceptet. Fler och fler börjar inse att SIU faktiskt är Svensk Innebandy.

Så, vad har hänt de fem senaste åren rent konkret?
– Vi ska börja titta på det nu och gå in och ta ut licensstatistik från 2011, för att se om det har hänt något kopplat till de olika åldersgrupperna. Det är ju egentligen det som är syftet med alltihop, att få fler att fortsätta, alternativt att flera börjar på olika nivåer, säger Svensk Innebandys utvecklingschef Emil Risberg och fortsätter:

– Det felet man ibland kan göra är att man bara klumpar ihop licenserna och bara tittar på hur många vi hade förra året jämfört med i år. Men det är inte hela sanningen. Vi vet att det kan födas 25 procent mer barn ena året. Då kan licensera variera mycket. Vi kommer kanske behöva titta på dem som var tolv år 2011 och sedan följa upp den gruppen fem år senare. 

I slutet av maj ska arbetet presenteras i samband med att Svensk Innebandy arrangerar en stor konferens i Visby. Men Risberg säger redan nu att han inte tror att det har hänt revolutionerande mycket.

– Tiden hittills har handlat mycket om utbildning och försök att ändra i strukturer. Då ser man inte förändringar så snabbt. Sedan kan det variera mellan distrikt och i föreningar. Men nationellt sett är jag osäker hittills. Det behöver gå lite längre tid, säger han. 

Under de fem gångna åren har innebandysverige satt sig in i SIU-modellen med allt vad den innebär. Utbildningar genomförs hela tiden på distriktsnivå för att så många som möjligt ska få en större inblick och förståelse för vad SIU-modellen syftar till.

Och Emil Risberg understryker att den faktiskt går att utveckla ytterligare.

– Det finns saker i den som har utvecklats genom åren. Nu kommer vi revidera vissa saker i den. Kanske tona ner vissa bitar som inte är så viktiga och lägga till andra bitar för att göra den ännu mer komplett. Det händer saker inom utvecklingsområdet hela tiden, inte minst inom idrottsvetenskapen och lärandeteorier. Det gäller att hänga med och försöka skruva. Men tanken är inte att skruva så att vi ändrar grundtanken med modellen. Det är mer smådelar som vi behöver skjuta in som förhoppningsvis gör det tydligare.

– Det finns redan en grupp som tittar på det här. De har den teoretiska kunskapen och kan hänvisa till forskning och någon form av empiri. Men de har även tillämpat idrott praktiskt på något sätt. 

Läs mer: I morgon på innebandy.se berättar Emil Risberg om hur ledarna i föreningarna konkret ska använda SIU-modellen, om den ständiga debatten angående om barnen får fortsätta tävla i och med SIU-modellen och om hur lång resa Svensk Innebandy faktiskt har framför sig.


Författare: Anton Rosenblad