2009-05-26 09:10

Offensiv mediesatsning

Viking Line Cup är ingen turnering som fallit i medieskugga. Det har arrangörerna med Mats Andréasson i spetsen sett till – mediesatsningen har varit massiv.

Något som det satsades friskt på under Viking Line Cup var information. Mediesatsningen var imponerande.

– Falu-Kuriren har skrivit fyra helsidor om cupen varje dag, matcher har sänts i radio och på webb-TV. Vi har haft personer från Eurosport och Radiosporten som har jobbat. Alla våra speakers jobbar på Radiosporten till exempel. De som gjorde webb-TV jobbar också för Radiosporten. Vi har satsat mycket på den här biten, berättar idrottsarrangören Mats Andréasson.

– Webb-TV höll kvaliteten av sändningen av en Superligamatch enligt den feedback jag fått. Jag ville ha Patric Skoglund, TV 4, som kommentator, men han kom inte loss, men då blev det Pelle Marklund från Radiosporten istället. Man kan ha någon enkel kamera när man gör webb-TV, men vi hade tre riktiga TV-kameror, så det var en riktig satsning.

Att Viking Line Cup satsat på kompetens i mediebiten är tydligt. Att en cup är så mycket mer än innebandy är något som Mats Andréasson tagit fasta på.

– Man måste bjuda på saker när lagen kommer hit, det ska inte bara vara innebandy. Jobbet kring Viking Line Cup kanske till en fjärdedel handlar om innebandy, resten av arbetet handlar om andra saker.

Ni satsade en hel del på allt runtomkring?
– Det finns många arrangörer av cuper som tycker att man inte behöver en speaker, eller att man kan ta en pappa och sätta där. De tycker inte det behövs någon invigning, radiosändning eller webb-TV, och sparar pengar på det. Men vi vill leverera en bra produkt, även om man också får vara realistisk ekonomiskt. 

Hur viktig är kvaliteten?
– Den är oerhört viktig. Man måste satsa på kompetent folk. Det går inte att ha vem som helst som speaker eller kommentator, utan det måste vara personer som vet vad de sysslar med, och det har vi verkligen försökt anamma. Vi hade också en invigning med kända artister, och det blev lyckat. 

Med dagens förbättrade teknik blir produktion och distribution av mediematerial allt enklare, något som Mats Andréasson alltså sett till att utnyttja. Att hela tiden ligga i framkant och att hela tiden utveckla event är något av ledord för Andréasson.

– Jag vill inte vara kvar i 1100-talet, skrattar han.


Författare: Jonas Gustavsson