2016-06-29 06:51

SIBF:s medieavdelning jobbar strategiskt


Jennifer Stålhult stod i fokus i VM i december. Foto: Per Wiklund

Dagens Nyheter har uppmärksammat Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU) i ett stort reportage och lokala medier har skrivit om olika SIU-satsningar i föreningarna. Det är ingen tillfällighet utan en medveten strategi från Svensk Innebandy.
– Vi vill synas och höras i alla möjliga kanaler. Det är inte minst viktigt för att fler ska arbeta aktivt med vår utvecklingsmodell, säger presschefen Sebastian Nurmi.

Fler och fler medier skriver om SIU-modellen ur olika perspektiv. Föreningarna och distriktsförbunden har blivit bättre på att uppmärksamma journalister på att SIU finns och att den kommer att gynna svensk idrott i längden.

När Svensk Innebandys presschef Sebastian Nurmi är ute och träffar innebandysverige är det här ett viktigt budskap. Man ska sprida SIU på alla sätt och vis.

– Målet är att vi tillsammans inom Svensk Innebandy, att vi alla, ska arbeta efter SIU-modellen. Ett effektivt sätt att sprida den är att lyfta människor, föreningar och distrikt som på ett eller annat sätt lyckats, säger presschefen Sebastian Nurmi.

Det är inte bara utåt som SIU-modellen syns. Även på innebandy.se skrivs det kontinuerligt om olika satsningar som görs ute i landet. Hashtagen #forALLball har skapats för att skapa ett mer inkluderande innebandyklimat där alla ska få plats.

– Vi vill ge mer utrymme och uppmärksamhet till breddinnebandyn. Det är där #forALLball kommer in som ett sätt att paketera inspirerande texter, bilder och filmer, säger Nurmi och fortsätter:

– Vi arbetar för att vara öppna och transparenta med vad vi gör och vad som händer inom innebandyn. Till exempel har vi en blogg på Innebandymagazinet där vi berättar en hel del om vårt utvecklingsarbete och det vill vi skruva på ännu mer i framtiden, säger han.

Även på Svensk Innebandys sociala medier sprids SIU-modellen. Kontona på Facebook, Instagram och Twitter har ökat markant det senaste året och där uppmärksammas SIU också. Målet är att alla ska känna sig som en del av Svensk Innebandy.

– Det handlar inte längre enbart om att publicera nyheter på innebandy.se. Den är fortfarande viktig för oss men nu arbetar vi mycket mer med målgruppsanpassad kommunikation. Vi når olika människor genom olika kanaler och på vissa håll växer vi så det knakar. Under säsongen nådde vi till exempel 30 000 följare på Instagram, säger Nurmi.


Författare: Anton Rosenblad