2016-06-28 13:39

Kraftig ökning av antalet TV-inslag om innebandy


Amanda Delgado Johansson intervjuas av TV4 efter att hon avgjort VM-finalen. Foto: Per Wiklund

Svensk Innebandy har sedan 2012 medvetet arbetat för att synas mer i media med en tydlig strategi hur det ska gå till. Och innebandyn syns mer och mer såväl i TV som i tidningar.

Varje säsong mäter Sponsor Insight innebandyns synlighet i media när det gäller antal inslag i TV, artiklar i printtidningar och webbtidningar samt även bilder i printtidningar och webbtidningar. Och varje säsong hittills har siffrorna förbättrats.
Den gångna säsongen var inget undantag.

- Det har varit positiv respons från media under året och det är ett resultat av hårt arbete över tid i kombination med lättillgänglighet. Att vi till exempel ökade antalet TV-inslag med 46 procent handlar mycket om att det varit enkelt att få bilder både via TV4:s produktioner och produktionsbolaget Sportsground som gjort det smidigt för TV-kanalerna att få loss bilder från SSL Play, säger Sebastian Nurmi, presschef för Svensk Innebandy och fortsätter:

- Samtidigt som vi kan glädjas över att vi får mer och mer media så är vi långt ifrån nöjda. Det finns ingen risk i att vi lutar oss tillbaka och blir bekväma. Vi vill mer och har bara påbörjat den här resan. 

Säsongens siffror och ökning från september 2015 till sista april 2016:
TV-inslag: ökning 46 % 565 i år (388 ifjol)
Bilder print: ökning 10 % 1 913 i år (1 733 ifjol)
Artiklar print: ökning 5 % 1 756 i år (1 673 ifjol) 
Bilder webb: ökning 21 % 1 792 i år (1 477 ifjol)

Ökning sedan 2011/12 (jämfört september-april):
TV-inslag: 143 %
Bilder print: 47 %
Artiklar print: 29 % 
Bilder webb: 78 %

 


Författare: Johanna Gratjova