2016-07-03 06:43

Så påverkas arrangemangen av SIU-modellen


Fun Zone under VM i Göteborg 2014. Foto: Calle Ström

När Svensk Innebandy nuförtiden anordnar arrangemang tänker man inte bara på själva upplägget kring matcherna. Det som också måste vävas in är hur SIU-modellen ska synas.
– SIU integreras mer och mer, säger arrangemansansvarige Magnus Nilsson. 

SM-finalen, VM i Göteborg, U19-VM i Helsingborg, Finnkampen, distriktslags-SM… Svensk Innebandy har de senaste åren haft flera häftiga arrangemang i Sverige. Många av dem är årliga och kräver nytänkande hela tiden.

Magnus Nilsson, som är arrangemangsansvarig på Svensk Innebandy, menar att det inte bara handlar om matcherna nuförtiden. I stället fokuseras det även på Svensk Innebandys Utvecklingsmodell (SIU).

– Framför allt har vi använt arrangemangen som en möjlighet att visa upp vad SIU-modellen är för innebandyfamiljen. Tillsammans med partners har vi skapat olika aktiviteter där SIU har varit basen. Publiken har fått möjlighet att prova på flera allsidiga aktiviteter för barn och ungdomar som har besökt arrangemangen. Det har varit en röd tråd de tre-fyra senaste åren, säger Magnus Nilsson.

Nuförtiden ingår SIU-modellen i arrangemangsavdelningens rättighetskatalog som ett eget område, där företag kan bli erbjudna att gå in och associera sig till de olika delområdena och nivåerna. Bland annat Folksam har legat som avsändare till SIU-modellen de senaste åren, och de kommande åren ska Svenska Spel ta ett mer långsiktigt grepp.

– SIU-modellen har vari ett enskilt område som nu integreras mer och mer. Det kommer ingå i helhetserbjudandet. Går man in som partner får man med SIU. Vi ska inkludera SIU i erbjudandet till våra partners och de ska ställa sig bakom SIU-modellen som vår värdegrund, säger Nilsson.


Författare: Anton Rosenblad