2015-07-17 06:25

Annorlunda upplägg när Mullsjö försäsongstränar


Mullsjö tränar "springskytte" under försäsongen. Foto: MAIS-TV

Trycket i Nyhemshallen var oerhört högt, och ledde Mullsjö till SM-semifinal. Men visst låg fysträningen bakom mycket också. Och nu ska laget bli ännu starkare.

Försäsongsträningen är i full gång för SSL-lagen. I Mullsjö tränar man hårt och kör mellan fem och sex pass i veckan. Redan den gångna säsongen visade laget att man orkade då man tog sig till SM-semifinal mot guldmedaljörerna Falun. Och ambitionerna är minst lika högt ställda i år. Självklart ligger då sommarträningen till grund för en möjlig succé.

– Vi fokuserar på styrka och uthållighet. Utöver det så jobbar vi givetvis också med de andra fysiska grundegenskaperna såsom rörlighet, koordination och snabbhet i varierande grad. Upplägget handlar om uthållighetsträning två-tre gånger i veckan med löpintervaller i syfte att förbättra den aeroba effekten i början av sommaren, för att sedan mer gå över till att jobba med den aeroba kapaciteten efter hand. Den anaeroba effekten och kapaciteten delen kommer också in successivt ju längre vi kommer in på säsongen, säger fystränaren Andreas Hedlund.

Mullsjöspelarna tränar också styrka minst två gånger i veckan. Där bygger det på en grundfas som sedan går över i en maxfas – och därefter blir det fokus på explosivitet.

– Tanken här är att prestera på topp och att förebygga skador. Utöver de här träningspassen lägger vi också in aktiviteter av olika grad för att bryta av träningen och stärka gruppsammanhållningen, säger Hedlund.

Det är bara vecka 29-30 som laget inte har några gemensamma träningspass. Det upplägget har man haft i flera år och fysstaben tycker att det fungerar bra. Dessutom har spelarna individuella pass på lördagar det där jobbas med olika delar efter behov.

Sommarträningen leds av två fystränare, Andreas Hedlund och Karl-Åke Löwing, och sjukgymnasten Anette Åhlgren. De har ett inarbetat upplägg sedan flera år tillbaka, men i år har små justeringar skett gällande längden och övergånar mellan de olika delarna inom uthållighet och styrka.

Innebandyn då? Jo då, visst spelar laget. Men på ett annorlunda sätt.

– Efter midsommarhelgen har vi haft ett innebandypass i veckan ihop med uthållighetsträningen. Det ska ses som en kombination av grenspescifik uthållighetsträning och att även börja jobba med innebandyns olika tekniska och taktiska delar, säger Karl-Åke Löwing.

Vecka 32 blir det sedan ännu mer fokus på innebandy. Men fystränarna är noga mer att poängtera att själva fysträningen inte slutar bara för att innebandy börjar.

– Fysträningen fortsätter under hela säsongen. Graden av fysträning beror dock helt på hur veckoscheman ser ut vad gäller matcher, säger Andreas Hedlund.

Det här var den nionde delen i artikelserien om SSL-lagens försäsong. I morgon presenteras Malmö FBC.

Tidigare presenterade lag i artikelserien om SSL-lagens försäsong:
Storvreta
Dalen (dam)
Helsingborg
Granlo
Uppsala
Dalen (herr)
AIK
Rönnby


Författare: Anton Rosenblad