2012-04-10 09:53

Logotypen för hemma-VM släpps

Internationella Innebandyförbundet (IFF) beslutade i december 2010 att tilldela Sverige herr-VM 2014. Göteborg är värdstad för arrangemanget, med 16 deltagande nationer, som avgörs med Scandinavium som huvudarena den 5-14 december 2014. Nu släpps logotypen.



Svenska Innebandyförbundet (SIBF) kan nu presentera det grafiska manéret för turneringen. Logotypen och IFF:s Corporate Identity har skapats av varumärkesbyrån Körberg Brand Performance och är första utgåvan av en VM-logotyp där IFF och arrangören är allierade i samma logo.

- En sådan här logotyp måste fånga ögat och även snabbt ge en igenkänningsfaktor. Jag satte tre krav när jag arbetade med den här logotypen. Den skulle spegla att det är en världsevent, det skulle synas att VM spelas i Sverige och så skulle bollen, som är en viktig symbol för innebandyn, vara med, säger formgivaren Pelle Körberg, som arbetat med varumärkesfrågor i över 25 år med många av Sveriges mest välkända företag och varumärken.

- Det var det viktigaste, sedan ville jag få med rörelse och snabbhet på något sätt, fortsätter Pelle Körberg.

- Tillsammans med värdstaden Göteborg ser vi stora möjligheter att skapa nya dimensioner för såväl arrangemanget i sig, som för sportens utveckling i stort. Vi vill göra hela staden till en VM-arena, och därigenom nå nya målgrupper. Innebandyn som sport är flerdimensionell, och attraherar såväl unga som motionärer, bredd som elit, säger SIBF:s generalsekreterare Göran Harnesk.

För förbundskaptenen Jan-Erik Vaara pågår arbetet med att utveckla ett vinnande spel, såväl inför VM i december 2012 i Schweiz, som inför hemma-VM 2014. Närmast väntar för-VM (fyrnationsturnering i Schweiz) den 27-29 april. Truppen till den turneringen släpps torsdagen 13 april.

Läs mer
www.korberg.se
www.goteborg.com
www.innebandy.se
www.floorball.org


Författare: Daniel Karlsson